Általános információk
A program megfelelő használatához és a problémák, félreértések, hibalehetőségek elkerülése érdekében kérjük olvassa át ezt a súgót és tekintse meg azon funkciók részletes leírását, amelyeket használni szeretne. Bár igyekeztünk minél egyszerűbb kezelőfelületet kialakítani a program számára, ennek ellenére az üzemeltetéséhez alapszintű számítógépes ismeretek is szükségesek.
Kérjük tekintse meg weblapunkon a leggyakrabban felmerülő kérdéseket, illetve a tudástárban a Súgó Használata és a Biztonsági Mentés témakört is. NAV adatszolgáltatással kapcsolatos ügyekben pedig a NAV Online Számla Adatszolgáltatás témakört.
Mindenképpen ellenőrizze, hogy a lehető legújabb verzióval rendelkezik-e szoftverünkből! Elképzelhető, hogy a frissített változatban a tapasztalt jelenség megszűnik!
Hibajelentés
Nem megfelelő beállítások, vagy műveletsorok esetén a program üzenetet jeleníthet meg, amelyben tájékoztat a problémáról. Fontos, hogy mindenképpen jegyezze fel a pontos üzenetet, mert ez alapján kereshet megoldást a problémára, illetve ügyfélszolgálatunk is csak a pontos üzenet ismeretében tud segíteni. Minél részletesebben és pontosabban definiálja a problémát, vagy a kérdést, annál gyorsabban és hatékonyabban tudunk válaszolni. Ha a program esetleg “nem indul” / “nem megy” / “nem működik”, akkor mindenképpen fontos, hogy ne csak ennyit írjon részünkre, hanem a körülményeket és az esetleg megjelenő üzenetet is.
Azon jelenségekkel kapcsolatban tudunk javítást eszközölni, amelyek reprodukálhatóak. Komplex ügyekben kérjük, hogy egy üres demó változatban is ellenőrizze, hogy a tapasztaltak fennállnak-e és ez esetben az egyes lépéseket pontosan adja meg, amellyel előhozható a jelenség. A Több példány telepítése témakörben írtak szerint egy gépre úgy telepítheti a program több példányát, hogy különböző célmappát ad meg.
Ha a problémára nem talál ezen súgóban megoldást, és úgy gondolja, hogy súlyos hibáról van szó, akkor kérjük ne indítsa el a programot többször és készítsen biztonsági mentést. Kérjük, hogy pontosan jelölje meg az alábbiakat:
- Pontosan milyen üzenet jelenik meg, mi a szövege?
- Milyen művelet hatására, hol, melyik ablakban jelenik meg az üzenet?
- Közvetlenül a probléma jelentkezése előtt milyen szoftveres, vagy hardveres változás történt?
- Milyen operációs rendszert használ és annak mi a verziója?
- Szoftverünk mely típusát és verzióját használja, mely vállalkozás részére?
- Mik a probléma körülményei?
- Milyen lépésekkel reprodukálható a jelenség?
- Ha már próbálta megoldani a helyzetet, akkor ehhez milyen műveleteket hajtott végre?
Egyes esetekben, ha a probléma nem orvosolható, akkor hasznos lehet, ha belső jegyzőkönyvet vesznek fel a történtekről, melyben pontosan szerepelnek a körülmények, az időpontok, események, számlasorszámok, kiírt üzenetek, stb. Így egy esetleges későbbi vizsgálat esetén pontosan dokumentált, hogy mi történt.
Ellenőrzések
Mielőtt elküldené a hibajelentést, kérjük ellenőrizze az alábbiakat:
- Minden hardver megfelelően működik?
- Megfelelőek-e a Windows jogosultsági beállításai?
- Más, nem általunk fejlesztett programban is jelentkezik-e a hiba?
- Van-e feltelepített nyomtató a Windows-ban?
- Van-e internetkapcsolat és nem-e blokkolja a kommunikációt a tűzfal program?
- A Windows gépóra a helyes dátumra van állítva?
- A Windows területi beállításai magyarra vannak állítva?
- Közvetlenül a probléma jelentkezése előtt milyen szoftveres, vagy hardveres változás történt?
Egyéb szoftver
A program használata közben esetleg megjelenő tájékoztató, vagy figyelmeztető üzeneteket nem mindig a szoftverünk írja ki. Előfordulhat, hogy üzenetet jelenít meg a Windows operációs rendszer, a tűzfal program, a nyomtató driver programja, stb. Ebben az esetben kérjük vegye fel a kapcsolatot a megfelelő szoftver gyártójával.
A Microsoft Windows, vagy a Word, illetve Excel program használatával kapcsolatban az adott program súgóján, vagy a gyártó cég ügyfélszolgálatán keresztül juthat bővebb információhoz. A Microsoft elérhetőségei a microsoft.hu weblapon a Kapcsolatfelvétel menüpontban találhatóak.
Ritkán előforduló üzenetek
- “Váratlan hiba: [DÁTUM] [hét napja] is not a valid date",
“Váratlan hiba: Transaction is active”:
Az üzenet egyik oka lehet, ha deviza/valuta ügyletekről van szó, hogy az MNB változtatott az árfolyamok lekérésének módján 2023 novemberben. Kérjük frissítse szoftverünket legalább a 10.01 verzióra vagy a beépített frissítéssel, vagy pedig a weblapunkról letölthető telepítő futtatásával.
Amennyiben nem kívánja frissíteni a programot, akkor az üzenet megszüntethető úgy, hogy
a számlázó programot újraindítja és a Beállítások főmenüben a Program gombra kattintva
az "Árfolyamok automatikus letöltése" funkciót kikapcsolja, majd a Rendben gombra kattint.
Ez megszünteti az árfolyamlekérési eljárást, így valószínűleg a megjelenített üzenetet is.
Ebben az esetben az alkalmazni kívánt átváltási árfolyam tetszőlegesen manuálisan megadható.
- “Váratlan hiba: Transaction is active”
Az előzőekben írtakon kívül ez az üzenet akkor jelenik meg, ha volt egy korábbi váratlan üzenet is. A megoldáshoz kérjük ellenőrizze, hogy közvetlenül ezen üzenet megjelenítése előtt pontosan mit írt ki a szoftver.
- “Az Internet kapcsolat megszakadt. Ellenőrizze a tűzfal program beállításait, például AVAST, vagy NOD32 esetén a web védelem beállításokat!”
Online kapcsolatot igénylő műveleteknél (például frissítés, aktiválás, árfolyam letöltés, adószám lekérdezés, stb.) jelenhet meg ilyen üzenet, ami arról tájékoztat, hogy az Internetre történő kapcsolódás sikertelen. Ennek legvalószínűbb oka, hogy valamilyen tűzfal program, vagy a vírusirtó program tűzfal modulja blokkolja az szoftver számára az Interneten történő kommunikációt. Ellenőrizze ezek beállításait és engedélyezze az AXEL PRO számára az Internet elérését. Az üzenet akkor is előfordulhat, ha a számítógép vagy operációs rendszer Internet elérése nem megfelelő. Ebben az esetben ellenőrizze, hogy más szoftverek tudnak-e kommunikálni az Interneten. Előfordulhat az is, hogy az a szerver, amellyel a program kommunikálni szeretne, nem elérhető. Próbálja meg újraindítani a számítógépet és ismételje meg a műveletet később.
- “Váratlan hiba: Invalid file format”
Adatbázis sérülés esetén, például használat közbeni áramszünet során, bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a bizonylat képe nem jeleníthető meg az Eddigi ügyletek ablakban a Másolat gomb megnyomására. Az üzenet olyan mértékű sérülésre utal, amely nem javítható, ezért javasoljuk, hogy vegyenek fel egy saját belső jegyzőkönyvet, amelyben leírják a jelenség körülményeit és a bizonylat sorszámát, kiállítás időpontját, vevő nevét. A jövőben, a hasonló esetek elkerülésének érdekében javasoljuk szünetmentes tápegység alkalmazását, illetve azt, hogy a merevlemez vagy SSD meghajtó, valamint a további hardver elemek hibamentesek legyenek. Hálózati használat során fontos, hogy az egyes hálózati eszközök stabilan működjenek, a kapcsolat állandó legyen.
- “A másolat nem jeleníthető meg, mert az adatbázisban sérülés található, amely valószínűleg az adott bizonylat kiállítása közben keletkezett. Ha a bizonylat kiállítása nem sikerült, akkor érvénytelenítse azt!”
Az üzenet alapján a szoftver adatbázisfájljában (axelpro.fdb) javíthatatlan fizikai sérülés található. Ennek okozója lehet az alábbiak egyike: Merevlemez hiba ; Hálózati használat közbeni kapcsolat megszakadás; Áramszünet a szoftver használata közben. Ha a számla kiállítása nem történt meg, akkor kérjük sztornózza a számlát és állítson ki újat. Ha a számla kiállítása már megtörtént, akkor javasoljuk, hogy vegyen fel belső jegyzőkönyvet a problémáról. Ha a számlára vonatkozóan a hiba folytán a NAV adatszolgáltatás sem történt meg, akkor javasoljuk, hogy állítsanak ki egy új negatívos számlát az eredeti, vagy a sérült alapján az Új ügylet a kijelölt(ek) alapján gombbal.
Amennyiben az adott számla a programban lévő legújabb és annak kiállítása nem történt meg, akkor a legutóbbi biztonsági mentésből állítsa vissza az adatokat, ha azok rendelkezésre állnak és azóta nem történt számlázás.
- “Váratlan hiba: Out of memory”
A jelenség amiatt fordulhat elő, ha a szoftver nem rendelkezik elegendő memóriával a művelet végrehajtásához. Ennek pontos oka függ attól, hogy Ön éppen milyen műveletet hajtott végre, amikor az üzenet megjelent.
a) 4 GB vagy több RAM ajánlott. Ha ennél kevesebb memóriával rendelkezik a számítógép, kérjük bővítse azt.
b) Más programok futása csökkentheti a rendelkezésre álló memóriát. Ellenőrizze, hogy milyen programok futnak szoftverünkkel egyidőben és zárja be azokat, amelyek nem szükségesek. Nagy memóriaigénye lehet a böngésző programoknak és a torrent alkalmazásnak.
c) Nyomtatványok megjelenítésekor, ha képfájlt is tartalmaznak (például céglogó), akkor fontos hogy a képfájlok mérete ne legyen túl nagy. Javasoljuk, hogy a nyomtatványokra beállított céglogó és egyéb képfájlok használata során az legfeljebb 800*800 pixel és legfeljebb 500 kbyte méretű legyen.
d) Frissítse a nyomtató driver programját, mert bizonyos esetekben az operációs rendszerrel nem kompatibilis a régi verziójú meghajtóprogram, és ennek következtében jelenik meg a memória problémára vonatkozó üzenet.
e) Az alapértelmezettként beállított nyomtató is hatással lehet az program működésére, mert az előnézeti ablak megjelenítéséhez az alapértelmezett nyomtatót használja a program. Ellenőrizze, hogy megoldódik-e a jelenség, ha alapértelmezett nyomtatónak egy PDF nyomtatót (Microsoft Print to PDF, vagy Bullzip PDF Printer) állít be és így használja szoftverünket. Amennyiben ilyenkor az üzenet nem fordul elő, akkor az is a nyomtató driver programjának hibájára utalhat.
f) Frissítse operációs rendszerét, ha nem a legújabb verzióval rendelkezik, mert egyes esetekben az elavult verziók váratlan hibákat tartalmazhatnak.
g) Adatbázis sérülés esetén is előfordulhat a fenti üzenet. Ha mindig csak egy adott nyomtatvány esetén, kiszámítható módon jelenik meg, akkor elképzelhető, hogy áramszünet vagy hardverhiba miatt megsérült az adatbázis. Ilyenkor ez nem javítható, így belső jegyzőkönyvet érdemes felvenni a problémáról és annak körülményeiről.
h) Újraindíthatja a programot, vagy a számítógépet, hogy memória szabaduljon fel. Bizonyos időnként ezt érdemes megtenni. Javasoljuk, hogy nagy mennyiségű adatbevitel esetén a számlázó programot legalább óránként indítsa újra.
- Eltűnt számla
Szoftverünk azokról a számlákról szolgáltat adatot a NAV részére, melyekre a kötelező adatszolgáltatás vonatkozik. Speciális esetben, ha a vevő külföldi magánszemély, akkor a NAV részére nem szükséges adatot szolgáltatni, így ezen számlák a NAV adatszolgáltatásában nem lesznek elérhetőek.
Ha valamilyen rendellenes jelenség történt, például áramszünet volt és emiatt úgy látja, hogy szoftverünkből hiányzik valamilyen számla, vagy valamely számlára vonatkozóan az adatszolgáltatás nem történt volna meg, kérjük ellenőrizze, hogy a jelenséget megoldja-e a következő lépések elvégzése:
1. Nyomja meg a program főablakában az F9 billentyűt
2. Az “Egyedi lekérdezés neve” legördülő menüből válassza az “általános korrekció” lehetőséget
3. A Lekérdezés futtatása gomb után kattintson az OK gombon
4. Indítsa újra a szoftvert
5. A megjelenő ablakban ("Szeretné-e beküldeni az eddig nem beküldött számlákat?")
válassza az Igen lehetőséget.
- “Váratlan hiba: integer overflow, The result of an integer operation caused the most significant bit of the result to carry”
Amennyiben ez az üzenet jelenik meg a program bármely részén, akkor ellenőrizze, hogy a szoftver lehető legújabb változatát használja-e. Ha régebbi verziót használ, akkor kérjük frissítse szoftverét. Az üzenet megjelenhet akkor is, ha a Windows-ban a területi beállítások nem megfelelőek. Fontos, hogy a területi beállítások magyarra legyen állítva az operációs rendszerben. Ezen felül okozhatja még az üzenetet, ha fizikai sérülés található az adatbázisban, például áramszünet miatt.
- “Váratlan hiba: '0.0001' is not a valid floating point value”
vagy
"A "Bruttó egységár" mezőben maximum 4 tizedesjegy pontosságú szám írható!"
Az üzenet akkor jelenhet meg, ha a Windows-ban a területi beállítások nem megfelelőek. Szoftverünk működéséhez fontos, hogy a területi beállítások magyarra legyen állítva az operációs rendszerben. Lépjen ki a szoftverből és állítsa a vezérlőpultban, vagy az operációs rendszer megfelelő részén a területi beállításokat magyarra, ügyeljen arra, hogy a területi beállítások megadásakor a tizedestört számok formátumánál a tizedes elválasztójel a vessző karakter legyen. A területi beállítások elvégzése után indítsa újra a számítógépet és az Árucikk lista ablakban módosítsa a problémás árucikk esetén a Készlet fül alatt az Eladási egységet 0,0001 értékre.
- “Az alkalmazás nem tudott megfelelően elindulni”
Az üzenet azt jelzi, hogy a Windows-ban valami nem megfelelő és a szoftver elindulását valamilyen jogosultsági probléma blokkolja, vagy egy egyéb szoftver futása akadályozza. A megoldáshoz az alábbi lehetőségeket ellenőrizze:
- Jobb egérgomb a parancsikonon és Futtatás rendszergazdaként
- A Windows csökkentett módban történő indítása és a program indítása ezután
- A program fájljainak frissítése a telepítő program futtatásával a meglévő mappába
- A felesleges, nem használt programokat törölje a gépről, különösen azokat, amelyek szoftverünkkel egyidejűleg a háttérben futnak
- “Unknown SQL Data type (0)”
Ha az üzenet közvetlenül a program indításakor jelenik meg, akkor ennek oka lehet, ha hálózati módban a szerveren nem Windows operációs rendszer fut, vagy nem megfelelő a Firebird adatbázisszerver verziója. Szoftverünk használatához Windows operációs rendszer szükséges. Amennyiben Windows számítógép esetén jelentkezik a probléma, akkor a megoldásához javasoljuk, hogy törölje az előző Firebird változatot, mert a megfelelő működéshez a Firebird azon változatának telepítése szükséges, amely a program telepítési mappájában megtalálható.
Az üzenet ezen kívül megjelenhet a szoftver használata közben is, ha áramszünet vagy merevlemez meghibásodás miatt az adatbázis megsérült. Ekkor ellenőrizze, hogy állnak-e rendelkezésre olyan biztonsági mentések, amelyek még a probléma előttiek és tekintse meg a Biztonsági mentés témakörben írtakat.
- “Rendszerhiba: Nem folytatható a kód végrehajtása, mert nem található a(z) [fájl neve]. A program újratelepítésével esetleg megoldható a probléma.”
Ha valamilyen rendszerfájl a program mappájából hiányzik, megsérült, vagy eltűnt, akkor a szoftver weblapunkról letölthető telepítőjének ismételt, azonos célmappába történő futtatásával pótolhatóak a hiányzó, vagy sérült fájlok. A telepítő soha nem ír felül adatbázisfájlt, így adatvesztés nélkül nyugodtan futtatható.
- Régebbi állapot visszaállása
Ha azt tapasztalja, hogy a szoftverből történő kilépés és a program újra elindítása után a korábban bevitt adatok nem érhetőek el, mintha visszaállt volna a program egy korábbi állapotra, de nem jelenik meg semmilyen hibaüzenet, akkor az alábbi teendőket végezze el:- Bizonyosodjon meg róla, hogy nem-e fut az operációs rendszer, vagy főként különböző vírusirtó programok "Zárt környezet" funkciója. A zárt környezet funkció olyan programfuttatást eredményez, amely során egy program elindítása és használata után a fájlok és adatbázisok teljesen visszaállnak az eredeti állapotra. Ez a futtatási mód szoftvereink esetén tiltott, hiszen a háttérben ilyenkor a kiállított bizonylatok külső szoftver által történő törlése történik. Mindenképpen kapcsolja ki teljesen a vírusirtó program zárt környezet funkcióját szoftvereink esetében!
- Ellenőrizze, hogy nem-e véletlen egy másik mappában található biztonsági mentést indított.
- Bizonyosodjon meg róla, hogy az adatbázisfájlt (axelpro.fdb) senki nem cserélte ki, nem módosította, és semmilyen más külső szoftver nem manipulálta.
- Keressen rá az operációs rendszer Fájlkezelő és kereső funkcióival, hogy van-e a számítógépen bármely meghajtón, bármely mappában axelpro.fdb fájl, amely dátuma megfelelő. Készítsen minden ilyen fájlról mentést egy új mappába, majd helyezze a megfelelő axelpro.fdb fájlt szoftverünk telepítési mappájába, ahol eredetileg lennie kellene.
Külső szolgáltató
Rendszergazdai szolgáltatást, vagy távsegítséget nem nyújtunk. Abban az esetben, ha erre szüksége van, kérjük forduljon erre szakosodott külső céghez. Kiszállási szolgáltatással nem rendelkezünk, segítséget elektronikus csatornán tudunk nyújtani. Számítógép javítással, vagy adathelyreállítással, sérült fájlok javításával cégünk nem foglalkozik, ez túlmutat cégünk lehetőségein. Igyekszünk segíteni minden kapcsolódó ügyben, így amennyben külső szolgáltatót bíz meg, úgy meghatalmazással szívesen nyújtunk részükre is tájékoztatást a szoftver üzemeltetési kérdéseiben. A felsorolt ügyekben konkrét szakembert ajánlani nem tudunk, ilyen adatbázissal nem rendelkezünk.
Ha a fentiek alapján, ha a probléma továbbra is fennáll és sürgősen számláznia kell, de szoftverünk valamilyen okból nem elérhető, akkor a NAV ingyenes, online számlázója is használható, amely ügyfélkapus azonosítás után az alábbi címen vehető igénybe: szamlazo.nav.gov.hu